Uskallatko olla uskomatta?

Uskotko Jumalaan, kysyi pieni koululainen innoissaan opettajalta? Tunnin aiheena eivät olleet uskonasiat, joten opettaja häkeltyi ja antoi lapselle rehellisen vastauksen. Mihin sitten uskot, jatkoi lapsi? Keskustelun osapuolet, paikka ja suorasukaiset kysymykset saivat opettajan entistä enemmän hämilleen.

Viikkoa paria myöhemmin toinen saman luokan oppilas valitti tunnilla opettajalle rintakipua ja kertoi hetken kuluttua samaisen uskonasioita kartoittaneen luokkatoverinsa uhanneen häntä kuolemalla, jos hän ei usko jumalaan. Opettaja välitti tiedon eteenpäin ja koululla luvattiin puuttua asiaan. Miten tämä tositapaus koulun puolesta käsiteltiin ei ole tätä kirjoittaessa tiedossa.

Kuvan haudat eivät liity artikkeliin.

Meillä opettajalle esitetyt henkilökohtaisen elämän alueelle kuuluvat kysymykset, toisille lapsille suunnatuista uhkailuista puhumattakaan, tulevat iholle aivan uudella tavalla. Olemme omassa yhtenäiskulttuurissamme tottuneet kuulumaan seurakuntaan, vaikka maallistuminen ja tieteellinen maailmankuva ovatkin meitä kirkosta hiljalleen erkaannuttaneet. Miten tällaiset meille uudet ja kulttuurisesti yhteensovittamattoman tuntuiset tilanteet tulisi käsitellä ja mitä kenellekin pitäisi tai voi sanoa? Miten opettajia ohjeistetaan jatkossa vastaavanlaisissa tilanteissa? Voivatko esitetyt uhkaukset toteutua ja onko lintukotomme uhattuna?

Maailmanhistorian mittakaavassa tiedämme uskontoihin perustuvien vihamielisyyksien aiheuttaneen valtavat määrät verenvuodatusta, tuhoa ja kansanmurhia. Antiikin filosofi Epikuros ei uskonut kuoleman jälkeiseen elämään vaan totesi, että kun elämme, olemme ja kun emme elä, emme ole.  Hänen mukaansa kohtalokkaimmat ihmisten väliset väärinkäsitykset juontavat erilaisia jumalia ja kuolemanjälkeistä elämää koskeviin uskomuksiin. Epikurolaisen koulukunnan kannattajat korostivat ajattelussaan nykyisen kaltaista tieteellistä maailmankuvaa sekä hyvän mielen tärkeyttä ihmiselle. Hellenistinen satoja vuosia kestänyt filosofinen aikakausi päättyi kristinuskon saatua jalansijaa Rooman valtakunnassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.